Search This Blog

Tuesday, December 1, 2009

SAAT YANG MEMILUKAN...

Sanak-saudara yang datang menziarahi arwah

Jenazah diusung menaiki lif untuk dibawa pulang

Kelihatan kakak arwah (Habibah) sibuk menguruskan Jenazah

Jenazah diusung keluar dari katil oleh petugas hospital

Abang kepada arwah (Mohammad) setia berada di sisi arwah sebelum dan ketika arwah menghembuskan nafas terakhir

Jenazah dihantar ke tempat persemadian

Jenazah diusung keluar dari rumah

Arwah ketika di Hospital Umum Sarawak

Jumaat, 20 November, 2009macam biasa aku berkemas2 nak ke opis. Adikku madah cousinku (Roslan) dihantar ke hospital oleh kakaknya (Bibah) pada pukul 5:00am. Aku sik juak terkejut sebab lamak tok nya pun selalu keluar masuk hospital, pikir tek dapat nak ngabas petang kelak. Sik juak ku kisah, lalu aku pun pegi opis kerja macam biasa.

Lunch hour, lebih kurang pukul 12:30pm adikku Ani call lalu madah cousinku Roslan tek macam terok jak. Dalam hatiku dah berdebar2, then aku terus call kakaknya Bibah. Mula2 Bibah madah sikda apa2 juak, macam ok juak tapi hatiku rasa pelik juak, berdebar2. Then aku nekad untuk pulang ke rumah jak then nak ke hospital dengan familyku. Then kakaknya call lagik madah doktor mesan supaya family members datang jak melawatnya, macam pelik jak bunyinya. Aku pun cepat2 pulang ke rumah dengan hati yang berdebar2.

On the way nak pulang ke rumah, adikku call, Bibah pun call juak suruh cepat2 sampay ke hospital sebab keadaan Roslan dah kritikal. Aku pun rasa nak terbang jak ngembak kereta. Then dekat nak sampay ke Matang aku terima panggilan telefon lagik mengatakan Roslan dah meninggal dunia. Betapa terkejut dan berdebarnya hatiku. Sejak aku balit travelling dari Bario nang sik sempat nak ngabasnya. Last aku bertemu arwah time nak pengilan di rumah jiran sebelah di Kpg Gita (rumah Jalot) makan hol. Pada hari ya aku pun sik banyak nak kelaka dengan arwah, just time ya aku kelaka dengannya nyuruhnya ngaleh tempat tilam tidornya sebab takut kenak tinjak, kebetulan tilam tempatnya baring di ruang tamu. Arwah sikmok ngaleh sebabnya madah ya tempatnya baring2 atau tidor. Ya jak yang sempat aku kelaka dengannya. Arwah pun nampak gaya macam lelah2 juak pernafasannya.

Yalah sik sangka arwah menghembuskan nafas terakhirnya pada hari Jumaat 20 November, 2009 pada jam 1:17pm di Hospital Umum Sarawak ketika usianya baru 37 tahun. Nasib bait time ngabas arwah di hospital sebelum ya sempat juak bergambar sakan dengannya dan arwah kelihatan happy bila kamek orang ngabasnya. Time aku ngambarnya seolah2 hatiku berkata2 umur arwah nampak macam sik lamak gik bila nengar kakaknya explain apa nak dikata doktor dolok. Doktor sikpat menjalani pembedahan ke atas arwah sebab risikonya terlalu tinggi. Menurut kata doktor, saluran darahnya dah banyak yg pecah dan paru2nya rosak kerana arwah merokok juak walaupun sik kerap, maklumlah arwah mengidap penyakit jantong berlubang.

Terkenang juak dengan arwah kerana sama2 pegi sekolah tadika & sekolah rendah dolok. Dah macam adik-beradik kerana arwah pun sama2 dibesarkan di kampung dan rapat dengan arwah nenek dan udak dan ngah dan Bontok (anjang). Aku dah macam adik-beradik dengan arwah. Cuma bila aku dah kawin, aku sik tinggal lagik di kampung tapi keakraban ya nang sik pernah putuslah.

Hanya satu yang menjadi kekesalan ku, setiap kali aku round2 sik pernah nak ngembak arwah sama2 round. Kadang2 kesian juak dengan arwah, mestinya ingin nak round2. Tapi sik juak arwah terbiar sebab kadang2 arwah diembak round ke rumah kamek kjap, makan bersama & happy bersama walaupun kadang2 masa terlalu singkat, tapi cukuplah arwah berasa happy sekejap. Arwah nak sik berapa nak merasa kasih sayang dari makbapaknya sebab sejak lahir dipelihara arwah nenek. Arwah nenek meninggal sewaktu arwah berumur 13 tahun mun sik silap lah. Kesian arwah...mudah2an arwah ditempatkan di kalangan orang2 yg soleh dan beriman semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah..........AMIN...

Gambar2 yang sempat dirakam semasa arwah telah menghembuskan nafas terakhirnya dan semasa arwah diarak menuju ke tempat persemadiannya...

2 comments: