Search This Blog

Tuesday, September 8, 2009

AYAM PANGGANG BERULAT!!!

Nak dijadikan crita, yesterday aku ke Bazar Ramadhan e-Mart, Matang. Aku beli RM2 cucur cempedak & teringin nak makan ayam panggang pulak. So aku beli lah seekor RM13, stall dekat tengah2. Macam biasa balik aku lapar terus makan lauk yang Udak masak & makan ayam tu. Kebetulan aku sik puasa. Dah 2 wing aku telan & nak ambil bahagian isi...tiba2 aku sik dapat berkata2 bila nangga ulat kecil menari2 dekat isi ayam tu.

Tanpa berlengah aku terus mengajak adikku & daniel ke bazar tersebut & membawa ayam yg telah aku mamah & bakinya yang belum aku jamah. Aku terus memberitahu perempuan tu "kak, ctok kejap, kamek nak mintak maaf sebab terpaksa merik balit ayam panggang tok. Kamek makan tadi ada ulat kecil dekat isinya." Perempuan ya pun nak nangga nay ulat ya tek, aku suruh anakku juak meyakinkan perempuan ya "sik kamek bulak, bulan puasa tok bah."

Then perempuan ya pun nak ganti dengan ayam panggang gik. "Kak...kak...iboh jak ganti dgn ayam gik, kamek sik maok. Kamek maok duit kamek jak balit". Perempuan ya jawab "Pembelian tok udah direkod dalam buku, sik dapat nak merik balit duit," katanya.

"Aih sapa ngempun ayam tok?" kataku. Perempuan ya madah "bukan kamek ngempun, orang lain ngempun". Sik masuk akal juak, walhal duak laki bini bejual di bazar ramadhan ya. Pebulak nar juak, kenak dapat nganti dgn ayam sedangkan sik dapat nganti duit balit??? cuba pikir!!!

Then aku pun jawab gik "aih gnay nak makan nak berulat ya, padahlah dengan orang ya kedak ya!" kataku. "Lagipun rasanya pun ada lain macam sikit," kataku. Then perempuan tek lalu lah merik duit aku balit RM13.

Pasal duit aku lesap kedak ya jak siklah aku kisah, coz takut rami gik org lain yg akan menjadi mangsa. Aku benci dengan penjual kedak tok yg hanya pentingkan keuntungan dari mikir kepentingan org lain. Mudah2an juak hidupnya sik pernah nak senang akibat molah org macam ya. Ada juak yg berpendapat maybe nya sik perasan ada ulat, tapi mun dipikir2 sikkan nya sik perasan ayam ya nak ari marek atau ari dolok kah empun???

No comments:

Post a Comment